عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ایده تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت و این راه کار را اقدامی مناسب برای جلوگیری از ناترازی بنزین معرفی کرد.
محمدرضا باهنر گفت: اشتباه استراتژیک ما این بود که برای حمایت از تولیدکننده داخلی جلوی واردات خودرو را گرفتیم و تعرفه را سنگین کردیم. خودروسازان ما لوس شدهاند. اما اگر منظور از مافیا این است که عدهای در کشور هستند که با تولید ۹خودروی بیکیفیت و فرسوده در کشور، سود هنگفتی به جیب میزنند؛ خیر باید بگویم چنین چیزی نیست.
وزیر نفت از در حال اجرا بودن ۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در کشور خبر داد و گفت: ظرفیت پالایشی و کیفیسازی فرآوردههای نفتی در دولت سیزدهم ارتقا یافته است.
هماکنون ظرفیت مصرف سیانجی در کشور روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب بوده که حداقل ۲۱.۵ میلیون متر مکعب آن بلااستفاده رها شده است و در خلا سیاست حمایتی فقط ۲۳.۵ میلیون متر مکعب آن مصرف میشود.
رئیس انجمن صنفی سیانجی گفت: ساماندهی خودروهای دوگانهسوز مهمترین کاری است که باید انجام شود علیرغم اینکه بیش از ۲۰ سال از ورود سیانجی به کشور میگذرد هنوز خودروهای دوگانهسوز ساماندهی نشدهاند و هنوز آمار دقیقی از خودروهای دوگانهسوز نداریم.
معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی گفت: فعلا بنا داریم ظرفیت پالایشگاههای موجود را اگر جا داشته باشند افزایش دهیم و اگر لازم شد روی واردات، سوآپ و معاوضه برنامهریزی میکنیم. اجازه نمیدهیم که مردم در سختی باشند، هر طور شده سوخت را برای مردم تامین میکنیم.
یک کارشناس انرژی گفت: مهار ناترازی بنزین کار پیچیدهای نیست و قابل انجام است، مشروط بر اینکه سیاستگذاریها بر این مبنا صورت گیرد، میتوانیم کل ناترازی بنزین را با استفاده از CNG رفع کنیم.